Een tijd geleden werd er Code Rood afgegeven door het KNMI vanwege gevaarlijk winterweer. Zelf zat ik in een witte (!) rouwauto, gevolgd door familieleden in vijf personenauto’s. We waren met de overledene op weg van diens woonhuis, naar het crematorium. Wij ploegden ons door de nog steeds vallende sneeuw. De rit zou onder normale omstandigheden een half uur duren. We deden er nu een uur over.

De familie toonde bij aankomst begrip: dit was de dag van de uitvaart van hun dierbare en dit weer maakte daar deel van uit. Een kwartier later startte de plechtigheid in de warme aula.

Iedereen had last van de sneeuw. Ook PostNL, de enige officiële bezorger van rouwpost. Op die bewuste maandag is van 180 uitvaarten de rouwpost niet opgehaald. Verdrietig voor nabe- staanden die daar het slachtoffer van zijn geworden.

Rouwkaarten worden in speciale enveloppen (vaak door de nabestaanden zelf) naar een PostNL-locatie gebracht, waar ze aan het eind van de dag worden opgehaald en naar het sorteercentrum gebracht. Zelf doe ik
het anders. Ik breng de rouwpost namens de familie direct naar het sorteercentrum in Nieuwegein. Daar kunnen wij uitvaartondernemers tot 22:30 uur terecht. De post is dan op de plek waar ze wordt gesorteerd en verstuurd. Maar: het blijft mensenwerk en niet iedereen kan zich permit- teren met Code Rood thuis te werken.

Zelf heb ik goede ervaringen met de medewerkers van het sorteercentrum. Een tijd geleden bracht ik ‘s avonds rouwpost weg en bij thuiskomst werd ik gebeld door de zoon van de overledene. ‘Er staat een verkeerde geboortedatum op de rouwkaart’, zei hij. Vader was blijkbaar een jaar eerder geboren dan nu op de kaart stond. Ik had de jas nog aan en reed terug naar Nieuwegein om te proberen de kaarten terug te halen en arriveerde tegen elf uur.

‘Is de rouwpost al gesorteerd?’ vroeg ik aan de voorman. ‘Ja, het zit allemaal in de machines’, was het antwoord. Ik legde de situatie uit en de voorman nam me mee naar de sorteermachines. Rouwpost kent een apart gedeelte in het sorteercentrum. Ik herkende mijn rouwkaarten aan het afwijkende formaat en samen met de medewerkers wisten we ze allemaal uit de machine te halen. Ik belde de zoon, die net als ik opgelucht was. De volgende dag heb ik de kaarten opnieuw gedrukt, nu met de juíste geboortedatum, en verstuurd. Een dag later, dat wel, maar dat heeft gelukkig niemand gemerkt. Complimenten voor PostNL. Het blijft mensenwerk en dat is maar goed ook. Op die bewuste maandag is van 180 uitvaarten de rouwpost dan niet opgehaald, maar van alle andere uitvaarten wel.